منوی سایت

با تکنولوژی جدید بلوتوث، دستگاه‌ها می‌توانند مستقیم به اینترنت متصل شوند

بسیاری از دستگاه‌های مجهز به بلوتوث که آن‌ها را در حوزه اینترنت اشیاء قرار می‌دهیم، تاکنون نتوانسته‌اند کامل اینترنت را درک کنند و در واقع برای آنلاین شدن بر وای‌فای (یا تکنولوژی‌های درونی گجت‌ها) تکیه دارند. اما با تکنولوژی جدید در بلوتوث نسخه ۴.۲، قرار است در این زمینه تغییراتی بنیادی رخ دهد.
اگر سنسور‌های درون لامپ‌های هوشمند یا دیگر دستگاه‌های با مصرف کم انرژی بتوانند از تکنولوژی جدید پشتیبانی کنند، این محصولات قادر خواهند بود به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به اینترنت متصل شوند. با اتصال مستقیم اینترنت به اشیاء، شما می‌توانید از هر جای دنیا به آن‌ها متصل شوید و فرمان‌هایی را صادر کنید (برای مثال از هر جای دنیا می‌توانید لامپ یکی از اتاق‌های خانه خود را خاموش/روشن کنید). این تکنولوژی پتانسیل رونق دادن به اتوماسیون‌های خانگی را دارد یا حتی شاید در حوزه‌ی خانه‌ی هوشمند باعث یک انقلاب شود.
موضوعی که در اینجا مطرح می‌شود، بحث حفاظت از حریم شخصی است. در تکنولوژی بلوتوث نسخه ۴.۲ برای این موضوع نیز فکر شده و ردیابی دستگاه‌ها با این تکنولوژی بدون اجازه مستقیم شما امکان پذیر نخواهد بود. تکنولوژی جدید بدون سیم نیز می‌تواند تا ۲.۵ برابر سریع‌تر باشد و هم مصرف بهینه و هم درجه اطمینان بیشتر را به دستگاه‌های هوشمند بیاورد.
اما چه زمانی قادر به استفاده از این تکنولوژی‌ جدید خواهیم بود؟ هنوز باید صبر کرد. بلوتوث نسخه ۴.۲ استاندارد، در حال حاضر آماده است اما سازندگان دستگاه‌ها تا تصمیم نگیرند آن‌ را در دستگاه‌های خود تعبیه کنند، ما قادر به بهره‌گیری از آن نیستیم. به نظر می‌رسد برای رسیدن دستگاه‌های مجهز به بلوتوث ۴.۲ باید تا سال ۲۰۱۵ صبر کنیم.

13 آذر , 1393